Váradi András Alapítvány

Első számú ellenség: gimnáziumok!

Veszélyben vannak az iskolák!

2015. november 10. - Váradi András Alapítvány

 A győri Krúdy Gyula Gimnázium felháborító esete mutatja, hogy életveszélyben vannak a gimnáziumok, bármikor levelet kaphatnak az igazgatók. A kormány továbbra is első számú ellenségként tekint az érettségit adó képzésekre. A Váradi András Alapítvány és az Együtt folytatja egy éve megkezdett harcát a gimnáziumok védelmében.

Épp egy éve, 2014 őszén Orbán Viktor a kormányzati ciklus legfontosabb átalakításának nevezte a közoktatás reformját, amelynek középpontjában az érettségit adó férőhelyek visszavágása és a szakiskolai képzések arányának növelése áll. Orbán és Parragh László iparkamarai elnök szerint ez a “duális képzésnek” nevezett átalakítás (amelynek egyébként nem sok köze van az emlegetett német példához) a diákok jobb elhelyezkedését szolgálja.

“Az érettségi védelmében” című tanulmányukban Magyarország legkiválóbb oktatásgazdászai keltek ki a tervezett változtatások ellen. Kutatási eredményeik szerint az Orbán-Parragh-féle javaslatok kiindulási alapja is teljesen elhibázott. A munkaerőpiacon épp hogy az érettségizettek sikeresebbek - hasonló munkaköröket összehasonlítva az az érettségivel rendelkezők foglalkoztatása és fizetése is magasabb. Egy vidéki ház árával többet keres élete során az a szakmunkás, akinek érettségije is van. A jobb alapkészségeket megszerző érettségizettek tudása nem avul el, könnyebben tudnak alkalmazkodni az egyre gyakoribb technológiaváltásokhoz. A kádári betanított munkás-Magyarország vízióját Pokorni Zoltán volt oktatási miniszter is többször élesen bírálta.

Július 1-től mintegy 300 középiskola került át a KLIK-től az NGM fenntartása alá. A bizonytalanság közepette egyértelmű kormányzati kommunikáció folyt arról, hogy ezekben a vegyes iskolákban - amelyekben szakiskolai és gimnáziumi képzés is folyik - a cél a gimnáziumi rész fokozatos elsorvasztása. Az eredeti cél az azonnali “profiltisztítás” volt, a kormány az óriási ellenállás hatására a Köznevelési Törvény 2015. júniusi módosításával átmeneti visszavonulót fújt, és lehetőséget teremtett arra, hogy az NGM alá tartozó Szakképzési Centrumok gimnáziumi képzést ne csak kifutó rendszerben, hanem hosszú távon is folytathassanak. Ez az intézkedés azonban valószínűleg szintén csak az elsorvasztások és bezárások elkenésére szolgál majd.

Az Együtt és a Váradi András Alapítvány a kormányzati szándékok nyilvánosságra kerülése óta ellenzi a tervezett “reformokat”. Pápa Levente, az Együtt alelnöke és a Váradi András Alapítvány kuratóriumának elnöke így indokolta a kiállásunkat:

“Ha a felnövekvő generációk nem válhatnak azzá, amivé szeretnének válni, akkor Magyarország egy sikertelen országgá válik elvándorlással, kudarccal, boldogtalansággal.  A gimnáziumi oktatás a társadalmi mobilitás egyik kulcseszköze. Ha több hátrányos helyzetű régióban is megszüntetik a gimnáziumokat, akkor bezárulnak a mobilitási csatornák.”

Tiltakozásunkat négy vidéki városban és Budapesten tanárokkal, oktatásszervezőkkel, érintettekkel, szakértőkkel folytatott konzultációsorozattal kezdtük.

Berkecz Balázs, az Együtt elnökségének tagja blogsorozatban (#1, #2, #3, #4) hívta fel a közvélemény figyelmét a várható rombolásra és Szigetváron szervezte meg a helyi gimnázium mentőakcióját.

Szabó Szabolcs, az Együtt országgyűlési képviselője mélyére ásott a szakképzés átalakításának, írásbeli kérdést intézett Varga Mihály nemzetgazdasági miniszterhez és törvényjavaslatot nyújtott be a gimnáziumok jövőjével kapcsolatban annak érdekében, hogy a közoktatásban minimum 40% legyen az érettségit adó képzések aránya.

Pápa Levente oktatási fórum-sorozatot szervezett, többek között Szigetváron, Tatán, Szeghalmon és Kaposváron, hogy helyben hívja fel a figyelmet a gimnáziumok veszélyeztetett státuszára.

11041627_1023218991033710_1174422011523277798_n.jpg

Szigetvári Viktor, Pápa Levente és Szabó Szabolcs nyílt levélben fordultak a miniszterelnökhöz, melyben felhívták a figyelmét az oktatási reformok téves irányára és felszólították a korrekcióra.

"Mégis, a mai magyar oktatási rendszer – negyedszázaddal a rendszerváltás után – nem a társadalmi felemelkedést szolgálja, hanem az öröklött viszonyokat termeli újra. A Fidesz-KDNP kormánya az utóbbi 5 évben folytatott oktatáspolitikája éppen a negatív folyamatokat erősíti fel. A most felnövő generációtól veszi el a felemelkedés lehetőségét, rohamtempóban halad azon az úton, mely biztos lemaradásra kárhoztatja a jövő társadalmának jelentős részét. Ez a folyamat aláássa az egész magyar gazdaság versenyképességét, rombolja növekedés lehetőségét, ami a társadalmi feszültségek további eszkalálódásához vezet."

A kormányzati gőzhenger pedig egy ideje már beindult. Próbálják elkerülni a nagyobb felfordulást, úgy beállítani, mintha nem bezárásokról csak átszervezésekről vagy létszámarányokról lenne szó. A médiában már sok város esete is megfordult (Nagyatád, Szeghalom, Szeged, GyőrVác), ezek közül a mostani, a győri Krúdy Gimnázium kapta a legnagyobb visszhangot, ahol többek között Varga Márk, az Együtt helyi politikusa szervezte meg a sikeres ellenállást. 

screenshot_2015-11-10_16_24_55.jpg

 A győri Krúdy felháborító esete mutatja, hogy a veszély nem múlt el. Nem tudni, hogy a kormány milyen módszerrel igyekszik majd elérni a többször kommunikált - és azóta sem cáfolt - célt, hogy csökkentsék a gimnáziumi férőhelyeket. Az állami támogatás megvágásával kényszerítik az iskolákat? 4,25-ös átlaghoz kötik a gimnáziumba jelentkezést? Folytatnunk kell a tiltakozást, mert nem tudni, melyik középiskola lesz a következő.
1655967_793171127465924_5522332438570824279_n.jpgA pirossal jelölt iskolákban a szétdarabolás során várhatóan elsorvad a gimnáziumi képzés, így nem marad gimnázium az egész térségben:

Bácsalmási Hunyadi János Gimnázium és Szakiskola

Balatonboglár - Somogyi TISZK Közép- és Szakiskola Mathiász János Tagintézménye

Balatonfűzfő - Öveges József Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium

Balmazújvárosi Veres Péter Gimnázium és Szakképző Iskola

Biharkeresztesi Bocskai István Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium

Celldömölki Berzsenyi Dániel Gimnázium és Szakképző Iskola Tagiskolája

Csengeri Ady Endre Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium

Csornai Hunyadi János Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Füzesabonyi Remenyik Zsigmond Középiskola, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola

Hajdúhadház - Szilágyi Dániel Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola, Szakiskola

Hajdúnánás - Kőrösi Csoma Sándor Gimnázium, Szakközépiskola, és Szakiskola és Kollégium

Kisbéri Bánki-Táncsics Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Általános Iskola

Kiskunmajsai Dózsa György Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Kunhegyesi Nagy László Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium

Kunszentmártoni Gimnázium és Szakképző Iskola

Lőrinci Március 15. Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium

Martfűi Damjanich János Szakképző Iskola, Gimnázium és Kollégium

Nagyatád - Somogyi TISZK Közép- és Szakiskola Nagyatádi Tagintézménye

Nagyatádi Ady Endre Gimnázium és Szakközépiskola

Oroszlány - Hamvas Béla Gimnázium és Szakképző Iskola

Polgári József Attila Gimnázium és Szakképző Iskola

Püspökladány - Karacs Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium

Pusztaszabolcs - Szabolcs Vezér Gimnázium és Szakközépiskola

Siklósi Táncsics Mihály Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola, Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola, Kanizsai Dorottya Általános Iskolája

Szeghalom - Péter András Gimnázium és Szigeti Endre Szakképző Iskola Telephelye

Szigetvári Zrínyi Miklós Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Általános Iskola

Tab - Somogyi TISZK Közép- és Szakiskola Rudnay Gyula Tagintézménye

Tiszalöki Teleki Blanka Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium

Tokaji Ferenc Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium

Túrkeve - Ványai Ambrus Gimnázium, Informatikai és Közlekedésgépészeti Szakközépiskola

A narancssárgával jelölt iskolákban a szétdarabolás során várhatóan elsorvad a gimnáziumi képzés, így nem marad gimnázium a városban:

Aszód - Petőfi Sándor Gimnázium, Gépészeti Szakközépiskola és Kollégium

Komló - Kökönyösi Általános Iskola, Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola, Speciális Szakiskola, Kollégium, Alapfokú Művészeti Iskola

Rétság - Mikszáth Kálmán Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola

A sárgával jelölt iskolákban a szétdarabolás során várhatóan elsorvad a gimnáziumi képzés:

Balassagyarmat - Mikszáth Kálmán Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola

Balassagyarmati Szent-Györgyi Albert Gimnázium és Szakközépiskola

Barcs - Somogyi TISZK Közép- és Szakiskola Dráva Völgye Tagintézménye

Békés - Békés Megyei Tisza Kálmán Szakképző Iskola, Gimnázium, Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola és Kollégium

Budapest - Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium

Budapest - Than Károly Ökoiskola, Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola

Csongrádi Gimnázium és Szakképző Iskola Sághy Mihály Tagintézménye

Debrecen - Brassai Sámuel Gimnázium és Műszaki Szakközépiskola

Debrecen - Dienes László Gimnázium és Egészségügyi Szakképző Iskola

Debreceni Irinyi János Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola

Dunaföldvári-Bölcskei-Madocsai Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola, Gimnázium és Szakiskola

Dunaújvárosi Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskola

Esztergom - Szent Imre Általános Iskola, Gimnázium és Szakközépiskola

Győri Krúdy Gyula Gimnázium, Két Tanítási Nyelvű Középiskola, Idegenforgalmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola

Gyula - Békés Megyei Harruckern János Óvoda, Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Gimnázium, Szakképző Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola és Kollégium

Kazincbarcikai Surányi Endre Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium

Mezőtúr - Teleki Blanka Gimnázium, Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium

Nagykanizsa - Dr. Mező Ferenc - Thúry György Gimnázium és Szakképző Iskola Thúry Tagintézménye

Nyíregyháza - Sipkay Barna Kereskedelmi, Vendéglátóipari, Idegenforgalmi Középiskola Szakiskola és Kollégium

Salgótarján - Madách Imre Gimnázium és Szakközépiskola

Sopron - Vas- és Villamosipari Szakképző Iskola és Gimnázium

Tatabányai Integrált Szakiskola, Középiskola és Kollégium

Tiszakécskei Móricz Zsigmond Általános Iskola, Gimnázium, Szakképző Iskola, Kollégium és Alapfokú Művészeti Iskola

Vác - Boronkay György Műszaki Szakközépiskola, Gimnázium és Kollégium

Veszprém - Ipari Szakközépiskola és Gimnázium

Záhonyi Kandó Kálmán Közlekedési Szakközépiskola, Gimnázium és Dr. Béres József Kollégium 

Írjon nekünk az info@vaa.hu címre, ha veszélyben érzi saját iskoláját!

Kövessen minket facebookon!

Terjessze az oktatási tévhiteket cáfoló kampányunkat!

11750738_969299883092288_804149988132670464_n_1.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://varadialapitvany.blog.hu/api/trackback/id/tr518067730

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

SabaSaba 2015.11.12. 06:03:10

Lehetséges, hogy kevés a gimi egy egyetemhez, a szakközépiskolában viszont megalapozódik és elmélyül a szakmai tudás is, persze attól függ, ki hova jelentkezik. Orvosihoz nem kell szakközép, de gazdaságihoz stb. jobb, mint a gimi! Én végeztem gimit és - mivel egy elsőre még így sem vettek fel az egyetemre - elvégeztem közben egy szakközepet is (közgazdasági) és milyen jól tettem, közben felvettek! Igaz, együtt végeztem a két sulit, de megérte, közgazdász lettem! :D

gabardin 2015.11.12. 07:03:43

@SabaSaba: Valamelyest igazad van. Viszont egy 13-14 éves gyerek még nem tudja eldönteni, hogy milyen szakmát válasszon és nem is áll rendelkezésre megfelelő szakember, hogy ebben a döntésében segítse.
Nem tartom rossz iránynak, hogy érettségi után egy két éves szakképzés adja meg a kívánt tudást.
Érettebb fejjel talán már jól választ a gyerek (némelyik már felnőtt), addig sem az állástalanok népes táborát gazdagítja és talán felelősebben sajátítja el egy szakma alapjait.

gmihaly621 2015.11.12. 07:10:28

A fürdővízzel a gyereket is? Abúg, Parragh László! Nincs elfeledve a gagyi műanyag szanitereket horrordrágán áruló boltod a budapesti Bajcsyn!

Behajtó70 2015.11.12. 07:50:02

Gimnáziumba csak az menjen, aki olyan jó tanuló volt általánosban, hogy jó esélye lesz felsőfokú intézményben továbbtanulni érettségi után. A jelenlegi szcialista, gyurcsányos, hilleres, bolond magyar bálintos ostoba rendszer a fő okozója a pályakezdők hatalmas munkanélküliségének.

Kijön az gimiből a gyerek és pont semmihez nem ért. Semmihez! Utána megy még szakképzésre, már aki megy. Annakmidején a szakmákban nem véletlen volt kifejezés az inas, a segéd. Mert az ifjonc korában tanulta a szakmáját. A mai 18-20 évesek leazarják magasról a szakképzéseket.

Elment gimiben a 4 év, teljesen eredménytelenül. Egy csavart nem tud becsavarni, egy word dokumentumot nem képes rendesen megcsinálni.

A mai munkanélküliek elsősorban ennek köszönhetik helyzetüket.

Amik a fent nevezettek tettek ezekkel a fiatalokkal az megbocsáthatatlan. Nincsenek új szakemberek. Nem azért, mert elvándoroltak, hanem mert nem termelődnek újak.

Ez az eredménye az eszement liberális oktatáspolitikának.

2015.11.12. 09:06:53

@SabaSaba:

Bocs, de ha így gondolod, akkor valószínűleg egyszerűen csak viszonylag gyenge tanuló voltál.

"Lehetséges, hogy kevés a gimi egy egyetemhez, a szakközépiskolában viszont megalapozódik és elmélyül a szakmai tudás is"

Ennek az első fele konkrétan egy butaság. A másodikban van igazság.
Valójában a szakközép kevés az egyetemhez.
Én gimnáziumból mentem egyetemre. Csak néztem a szakközepesek gyakorlati tudását az első évben.
Aztán jött a matematika és villamosságtan szigorlat és hullottak, mint a legyek....

De elvégeztem a közgázt is. Na ahhoz pl. egy gimnáziumot elvégezni előtte tökéletes.
Nem is értem, miből gondolod, hogy jobb hozzá bármilyen szakközép.

Behajtó70 2015.11.12. 09:56:13

MikeBoy!

Én meg azt nézem, hogy a sok buta gimnazista hogyan bukik ki percek alatt a Villanykarról, fogalmuk sincs az elektronika alapjairól, miközben a szakközepesek meg röhögve csinálják meg amit kell.

Ráadásul a gimnázium lassítja, rontja az egyetemi képzések minőségét a mérnöki területeken, BME, OE, DE, stb, mert a sok tudatlan gimnazistát is meg kell tanítani a legalapabb alapokra, ami 18 évesen már nonszensz! Nem is megy a többségnek.

És ne gyere azzal, hogy mi van a közgázon, oda persze, hogy humán szint kell, az más, csakúgy mint a jog vagy a büfé-könyvtáros mcdonalds szakok.

gabardin 2015.11.12. 10:07:47

Látszik, ki honnan ment egyetemre :)
A ti egyéni példátok és tapasztalatotok semmire nem bizonyíték.

2015.11.12. 11:13:51

@Behajtó70:
Akkor először is olyan szakközépiskolák kellenének, amelyek érnek is valamit szakmailag. Azért választják a diákok a gimnáziumot, mert a tényleges szakmai oktatás a szakközépiskolákban csak az 5. évben van, ahová akár gimnáziumból ia beiratkozhatnak.

Másrészt a világ is változott, rengeteg felívelőben lévő szakmához érettségi utáni képzés vagy főiskola/egyetem kell.

Ha meg a liberálist szitokszóként használod, azzal komolytalanná teszed a mondanivalódat.

2015.11.12. 11:19:07

@Behajtó70:
Anno apám, mikor még voltak jó szakközépiskolák, vegyipariban tanult, onnan ment vegyészmérnök szakra. Emiatt nagyon jó volt kémiás laborokban, a matekkal viszont szenvedett. Anyám meg matek tagozatos gimnáziumból ment ugyanoda, neki pont fordítva volt.

Nincsenek tökéletes receptek, meg kell hagyni a választás lehetőségét.

Ezzel együtt most kivételesen a kormánnyal értek egyet. Ezek ugyanis többségében kamu gimnáziumok, a szakközépiskolák indítottak láblógatónak gimnáziumi képzést is. Ezekbe többnyire rossz tanulók mennek.

2015.11.12. 11:21:48

@gabardin:
Én egy ilyen kamu gimnáziumból mentem egyetemre, ami csak azért nincs a listán, mert egyházi (ugyanabban a városban van egy másik, ami a listán van, azzal ia ez a helyzet). Anno rossz döntés volt, szenvedtem is az egyetemen, nem szoktam meg, hogy tanulni is kéne.

Irbisz 2015.11.12. 11:24:49

@Behajtó70:
"Kijön az gimiből a gyerek és pont semmihez nem ért. Semmihez! Utána megy még szakképzésre, már aki megy. Annakmidején a szakmákban nem véletlen volt kifejezés az inas, a segéd. Mert az ifjonc korában tanulta a szakmáját. A mai 18-20 évesek leazarják magasról a szakképzéseket."
Aha, es ha beterelik öket kötelezö jelleggel, mint a rakosi-rendszerben, abban aztan sok köszönet lesz, mondhatom. Gyülölt, rakenyszeritett "szakmat" a mai vialgban senki nem fog elvegezni, az eröszakkal szakközepekbe terelt fiatalok nem fognak sok szakmai melot vegezni.
Edesanyam vakhitü fideszes, de ezen az idiota diktatorikus intezkedesen ö is kibukott, mert anno ö igy került szakközepbe az 50-es evekben, mert kellett a szakember a vas es acel orszagat epitö rakosieknak. a felnotas, a gazdasaghoz nulla ismeretekkel rendelkezö, sosem dolgozo orban meg ehhez a müködeskeptelen modellhez nyulik vissza több mint 50 ev mulva- no comment.
meg ahhoz se, hogy akad aki ezt tamogatja.

"Elment gimiben a 4 év, teljesen eredménytelenül. Egy csavart nem tud becsavarni, egy word dokumentumot nem képes rendesen megcsinálni."
A szakközepekböl, szakiskolakbol kijöttek sem jok semmire, a kepzesük oriasit hanyatlott az elmult 30 evben- aki onnan kerül ki, meg nagyobb esellyel munkanelküli. Es mint ezernyi tanulmany bizonyitja, egesz eleteben kevesebbet is keres, mint aki gimnaziumot vegez.
tenyleg az lehet a hatterben, buta, tajekozatlan birkak minel nagyobb szamban törtenö kinevelese a cel, akiket könnyebb manipulalni, megteveszetni, becsapni.

"A mai munkanélküliek elsősorban ennek köszönhetik helyzetüket."
:), röhejes vagy, es te egyetemet vegeztel? ha igen, na jo pelda vagy arra, a szakismereteket betömtek a fejedben, de az elvont, tavlatokban törtenö gondolkodasra mar keptelen vagy :(

"Amik a fent nevezettek tettek ezekkel a fiatalokkal az megbocsáthatatlan. Nincsenek új szakemberek. Nem azért, mert elvándoroltak, hanem mert nem termelődnek újak."
Szakember abbol lesz, akiben van affinitas a szakma irant. Ha nincs, akkor hiaba tereled be a szakközepbe, mühelybe, sosem jelent utanpotlast ... de mivel a meglevö szakmai intezmeny legtöbbjenek nivoja siralmas, meg több fiatalt ezekbe beterelni idiotasag a köbön, meg több, semmire sem jo ismerettel rendelkezö palyakezdö kerül majd csak ki belölük, a tartos munkanelküliek taborat gyarapitva

"Ez az eredménye az eszement liberális oktatáspolitikának. "
A magyarbalinti baromsagokat nem vedve, ö elkezdte a sir megasasat, orbanek meg nekialltak azt tömegsirnak böviteni, es mar belelöni az aldozatokat, tönkreteve a jövö nemzedekenek eselyeit. szarhazi antimagyar csürhe.

sas70 2015.11.12. 11:27:13

Ez az egész megint egy nagy katyvasz! Azt kellene először rendbe tenni, hogy a különböző iskolák milyen általános műveltséggel és milyen szaktudással bocsássák ki a tanulókat és ezt szinkronba hozni a felsőoktatás követelményeivel. Mert az nem megy, hogy mindent meg akarnak tanítani, de semmit nem tanulnak készség szintig, csak az éppen aktuális beszámoltatásig, vagy még addig se.

SabaSaba 2015.11.12. 12:05:30

@MikeBoy: Azért, mert elsőre nem jutottam be az egyetemre, miért lettem volna buta?! Ez a butaság, ezt kijelenteni! A gimiből esetleg orvosira oké lett volna, de én nem akartam orvos lenni!! Meg bölcsészkedni. Kitűnőség nem elég ahhoz, hogy közgazdász legyek egy gimivel! Azért jött jól a szakközép eközben. (Ezt a szüleim javasolták, ezzel válaszoltam is már gabardin-nak.) Egyébként én is azt láttam, hogy mivel nekem ez a tudásom (szakközép) megalapzta a közgázt, a sima gimisek szenvedtek!Ezt írta Behajtó70 neked :D

SabaSaba 2015.11.12. 12:08:52

A Krúdy-hoz meg annyit, hogy a budapesti egyetemre (Vengdéglátóipari legyen az BGF vagy Corvinus) a győri gimi részéről valószínűleg nehezebb bejutni, mint ugyanannak a szakközépiskolájából, de ezt válaszolják meg a krúdys gimisek és szakközepesek :/

2015.11.12. 12:11:51

@SabaSaba:

Nem vagy buta, csak nem voltál elég jó, ennyi. tudod az értő olvasás fontos.
Egyetemet végzett embertől meg pláne elvárható:

"Bocs, de ha így gondolod, akkor valószínűleg egyszerűen csak viszonylag gyenge tanuló voltál."

Mit is írtam? Valószínűleg gyenge tanuló voltál. Eleve csak feltételeztem. És ez nem egyenlő a butával.
Na most mivel előszörre nem vettek fel, ezért úgy tűnik, hogy igazam volt.

2015.11.12. 12:16:55

@Behajtó70:

Az, hogy te mit nézel, az engem hagy ne érdeklejen.
Én elvégeztem a műszakit és a közgázt is.
A szakközepesek kibuktak a műegyetemen, miután nem voltak jók az elméletből és matekból.
A középiskolai gyakorlati előnyüket pedig simán behozta egy gimis egyetemista.

Láthatóan valami bajod van a gimnáziumokkal, de ez maradjon a te bajod, engem hanyagolj vele.

ursus artos 2015.11.12. 12:30:52

Csak a fosgimnáziumok vannak veszélyben. Mint például a szigetvári: tavaly egyetlen egy diák sem érettségizet egy tantárgyból sem emelt szinten. Akkor meg mi értelme annak a gimnáziumnak.

SabaSaba 2015.11.12. 12:46:45

@MikeBoy: A nem voltam "elég jó" a gimis érettségivel az egyetemhez, még mindig nem azt jelenti, amit te mondasz nekem, hogy nem voltam úgy "elég jó", hogy felvegyenek elsőre, tudod, sokan elég jók, és jók és túl jók, ami remek, nem vagyok irigy senki más tudására, arról pedig nem beszélve, hogy kinek a kije kerül be, vagy került be helyettem éppen akkor - amikor nem voltam elég jó esetleg, vagy éppen szuper voltam, de volt ott más is... Én ezen nem vitázom tovább. Amire az én esetemmel RÁMUTATTAM, hogy a gimis végzettség nem mindig elegendő, még ha kitűnő is és top-gimibe jártam(!), nálam a szakközép plusz elvégzése előny volt. De mindegy is, ezzel dolgozom most, úgyhogy megérte az egy év kihagyás :D

2015.11.12. 12:48:49

@ursus artos:

A helyedben azt a kérdést tettem volna fel, hogy mi értelme az emelt szintű érettséginek?

ursus artos 2015.11.12. 12:51:05

@MikeBoy: az az értelme, hogy kiváltasa az egyetemi felvételit. Ezért lett bevezetve.
Az emelt szintű érettségi egy sztenderdizált vizsga. Ezáltal a kapott eredmények összevethetők.

2015.11.12. 12:53:41

@ursus artos:

Akkor az említett gimnáziumból nem is ment senki egyemre ugye?

ursus artos 2015.11.12. 13:04:14

@MikeBoy: azt nem tudom, de a gimnázium jóságának egyik mérője az, hogy hány diákot képes felkészíteni az emelt szintű érettségire.
Bizonyára abból a gimnáziumból sokan továbbtanultak, vélhetően fosfőiskolákon büfészakon, ahova a középszintű 65%-os érettségi eredmény is elég...

2015.11.12. 13:24:42

@ursus artos:
Szerintem meg nem fokmérő, hogy hányan mentek el, mert szakfüggő, mihez kell, mihez érdemes, és mihez felesleges, és vannak jó szakok is, ahová alacsony a ponthatár, és nem kell emelt. Persze ezzel nem mondok véleményt arról a szigetvári suliról, mert nem ismerem, a soproni vasvilla gimnáziumi képzése mindenesetre nagyon gyenge, arról tudom, és rajta van a listán. Nem lenne kár érte, amúgy sem az a fő profilja.

ursus artos 2015.11.12. 13:40:41

@nagybalfasz: de. Fokmérő. Már csak azért is, mert egy gimnáziumból legalább egy fő jelentkezzen már olyan szakra, ahova kell az emeltszintű.

2015.11.12. 14:27:14

@ursus artos:

Ha egy diák nem tartja nem tartja fontosnak az emelt szintű érettségit a felvételihez, akkor nem fog emelt szinten érettségizni.
Így tett egy ismerősöm is, aki mostanában felvételizett a Műszaki egyetemre.

2015.11.12. 15:05:41

@ursus artos:
Mivel ez nem fokmérője a szakoknak (pl. mérnöki szakok nem alacsonyabb rendűek, de nem is magasabb rendűek, mint az orvos, ahol kell), ezért a középiskoláknak sem.

Másrészt azért sem, mert hogy milyen egy suli, azt a hozzáadott értéke mutatja. Ha egy középiskola egy rossz diák állományból közepeset hoz ki, az jobb, mint ha kap egy jó diákállományt, akik a szülők fizette magánóráknak köszönhetően sok nyelvvizsgát és emelt szintű érettségiket szereznek.

Én egyébként anno 2-ből emelteztem, de egyiknek sem volt köze az iskola színvonalához, az egyik kellett, és magánórákra is jártam, a másikhoz pedig hobbi szintű tevékenység miatt volt meg a tudásom.

ursus artos 2015.11.12. 16:28:50

@nagybalfasz: " azt a hozzáadott értéke mutatja. "
Nyilván. Az is. De éppen ebben a hozzáadott értékben sem emelkedik ki a szigetvári gimnázium.
És bármennyire is nehéz elfogadni, az emelt szintű érettségizők száma egy indikátor.

ursus artos 2015.11.12. 16:30:15

@nagybalfasz: "Én egyébként anno 2-ből emelteztem"
Én meg emeltszintű vizsgákon vagyok vizsgaelnök.

Behajtó70 2015.11.12. 18:13:03

MikeBoy! A "hagy ne érdeklejen" után kötve hiszem, hogy te bármit is elvégztél volna :))) gigaLOL!

2015.11.12. 21:32:59

@ursus artos:
Nem az is, hanem csak az. Ha egy gimnázium attól van a ranglisták élén, mert eleve jó képességű és jó hátterű gyerekek mennek oda, de a sok emelt és nyelvvizsga csak rengeteg magánórával jön össze, azt nem nevezem jó gimnáziumnak. Ha egy gimnázium maga készíti fel minderre az amúgy jó képességű diákjait, akkor az jó gimnázium. De az is, amelyik a gyenge képességűekből hoz ki sokat, csak azoknak nyilván más a célcsoportja.

A szigetvári gimnáziumot ismét mondom, nem ismerem, úgyhogy nem mondok róla véleményt. Az indikátorodat kritizáltam, és azt hiszem alaposan le is írtam, miért nem tekintem azt indikátornak. Persze le lehet söpörni az érveket azzal, hogy de akkor is úgy van...